top of page

Mål og tiltak for forbedring av klima, miljø og arbeidsmiljø

​

Direkte påvirkninger:

  • Drivstofforbruk: vårt største bidrag til klimagassutslipp stammer fra forbruk av fossilt drivstoff (diesel) i kjøretøyparken.

  • Utslipp: COâ‚‚, NOx og partikkelutslipp fra godstransport bidrar til klimaendringer og lokal luftforurensning.

  • Energiforbruk på lager: Drift av lagerlokaler krever energi til belysning, oppvarming og kjøling (for termotransport).

  • Avfall fra emballasje: Avfall genereres i håndteringen av varer og emballasje.

 

Indirekte påvirkninger:

  • Transportformidling: Samarbeidspartnere som ikke bruker bærekraftige transportmidler eller løsninger, kan bidra til høyere utslipp.

  • Kjedeeffekter: Kundens etterspørsel etter kort leveringstid kan føre til mindre optimal fyllingsgrad og hyppigere transporter.

 

Mål for reduksjon av miljøpåvirkninger

Reduksjon av drivstofforbruk:

  • Mål: Redusere gjennomsnittlig drivstofforbruk per kjøretøy med 3 % innen utgangen av neste år.

  • Tiltak:

    • Utnytte ruteplanleggingsverktøy for å optimalisere transportlogistikk.

    • Innføre obligatorisk kursing i miljøvennlig kjørestil for alle sjåfører ved nyansettelse og oppfrisking hvert år.

 

Reduksjon av klimagassutslipp:

  • Mål: Øke andelen lavutslippskjøretøy i flåten til 30 % innen tre år.

  • Tiltak:

    • Gradvis utskifting av eldre kjøretøy til modeller som oppfyller Euro 6-standarden eller er elektriske/gass.

    • Evaluere muligheter for biodrivstoff og andre alternative energikilder.

 

Redusert energiforbruk på lager:

  • Mål: Redusere lagerets energiforbruk med 10 % innen to år.

  • Tiltak:

    • Installere mere LED-belysning og bevegelsessensorer.

    • Senke temperaturen 2-3 grader

    • Vurdere bruk av solcellepaneler på lagerets tak.

 

Forbedring av fyllingsgrad:

  • Mål: Øke fyllingsgraden i transportkjøretøy med 15 % innen to år.

  • Tiltak:

    • Innføre et nytt digitalt bookingsystem for mer effektiv samlasting.

    • Aktivt informere kunder om miljøeffekten av optimal fyllingsgrad.

 

Reduksjon av avfall fra emballasje:

  • Mål: Øke kildesorteringsgraden til 90 % innen utgangen av året.

  • Tiltak:

    • Opimalisere et tydelig avfallssorteringssystem på lageret.

    • Samarbeide med kunder for å minimere bruk av unødvendig emballasje.

​

Tiltak som allerede er implementert:

  • Innføring av digital ruteplanlegging for å redusere tomkjøring.

  • Energibesparende tiltak på lager, som oppgradering av belysning, og senke temperaturen, samt montering av vifter i tak for sirkulasjon av varm luft ned.

  • Service- og rep avtaler på alle biler.

  • Regelmessig vedlikehold av kjøretøy for å sikre optimal drivstoffeffektivitet.

  • Kildesortering

​

Videre arbeid med tiltakene vil bli rapportert og evaluert årlig som en del av Miljøfyrtårn-oppfølgingen.

charging.jpeg

Elektriske kjøretøyer

Gudbrandsdal Frakt AS har bestilt elektrisk lastebil av Scania Norge AS som skal gå i distribusjon av matvarer i Gudbrandsdalen. Bilen vil også være utstyrt med elektriske aggregater. 

 

Det er i tillegg bestilt elektrisk varebil for å kunne foreta lokal "småkjøring" på en hel-elektrisk måte, uten utslipp.

I den forbindelse vil vi etablere egen ladeinfrastruktur på Dahlemoen.

Klimapåvirkning

Overordnet ønsker Gudbrandsdal Frakt AS å redusere sitt klimaavtrykk sett i forhold til omsetningsvekst og kjørte kilometer.

 

Vi mener det er viktig å balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft for å sikre at tiltakene våre er både lønnsomme, effektive og langsiktige.

Skjermbilde 2025-02-10 125959.png

Miljøpolicy

Skjermbilde 2025-02-10 143415.png
Skjermbilde 2025-02-10 143533.png
bottom of page